måndag 2 juni 2008

Haile Selassie I. En man med kristuskarraktär.

Jag kan verkligen förstå hur man vid tiden för Hans Majestäts kröning såg honom som Gud både med tanke på hans gudomliga utstrålning och Garveys predikan på Jamaica. Senare mytbildningar så som att spikarnas hål ska ha varit synliga i hans händer vid hans besök på ön m.m. ökade naturligtvis tron på honom som den levande guden och frälsaren. Jag står dock smått förundrad över att man än i dag inte valt att lyssna på Haile Selassie Is egna ord.

"A man without Christ is like a ship without a rodder
66 when he landed in Jamaica
People bow down
He said: I am not God
I am sent by the Father"
- Prodigal Son




Vi pratar ofta om att; Han som känner det, vet det! Jag både vet och känner och genom min tilltro till kejsaren så ser jag hans kristuskarraktär och erkänner hans blodslinje som faktiskt går att spåra flera tusen år och jag tvivlar inte en sekund att han inte härstammar ifrån Menelik I. Haile Selassie I var alltså fylld av Jesus men han VAR INTE Jesus. Vi väntar fortfarande på Messias och Hans Majestät var Kristus fanbärare och har haft en enorm genomslagskraft både andligt och politiskt. Jag prisar honom varje dag för han väckte mig och mina bröder.

""Let us labour to lead our brothers and sisters to our Saviour Jesus, who only can give life in its fullest sense."
-Haile Selassie I




Inga kommentarer: