torsdag 29 maj 2008

I Kejsarens fotspår

Det finns en dokumentär som heter In the footsteps of the Emperor. Som handlar om Haile Selassie I's exiltid i England och närmare bestämt Bath, en oerhört vacker stad som jag besökte under min ungdom tillsammans med min far... då väldigt ovetande om att min största förebild i livet hade bott där. Filmen är varmt rekomenderad och består dels av intervjuer med människor som bodde i Bath vid tiden för kejsarens vistelse samt intervjuer med rastas och samtida filmer. Dokumentären leds av rastapoeten Benjamin Zephaniah.

Det är ett eller två år sedan jag såg den för första gången men en engelsk herres beskrivning av Haile Selassie etsade sig direkt fast i mig. Han var en ung man på den tiden och var ute och gick med sin syster. Tänk på att han inte var rasta, utan en vanlig vit brittisk medborgare. Så här säger han:

"He was very very powerfull. A great sense of energy coming of him and he walked up to us and spoke to us, with great charm. He had a very gentle, gentle quiet voice. Very quiet. He patted me on the head and I remember to this day the sense of beeing in the presence of someone who was more than a man."




Väldigt starka ord och jag får gåshud varje gång jag ser filmen. Kan verkligen rekomendera den!



Inga kommentarer: