torsdag 28 augusti 2008

The Lords Prayer in the land of Albion

Jag är inte bara förälskad i det Etiopiska riket och dess kultur. Har sedan jag var ung varit något av en anglofil också precis som min gode broder Reuben (även fast jag gillar fransk matkultur mer). Främst har jag kanske fascinerats av Irland som är ett fantastiskt land att besöka men även England. Försökte studera Gaeliska en gång i tiden på Uppsala universitet men kursen var tydligen populär så jag hamnade som reserv.

Som lite rolig kuriosa så finns det lite olika historier om Dans stam och bland annat så är en teori just att de tog sig upp och bosatte sig på Irland och de andra brittiska öarna. Ett magiskt folkslag med stor makt och koppling till älvfolket i Irändsk mytologi heter Tuatha De'Dannan. Detta ska alltså enligt vissa teorier vara just Dans stam och tack vare deras kunskap och ära fick de med åren en mytologisk status.

Hursomhälst... dagen till ära och med irländsk folkmusik i högtalarna så ville jag dela herrens bön med er. Den viktigaste bönen i det kristna livet så som jag ser det. Så har Kristus väglett oss till att be.


Ar n-Athair a tha air nèamh,
Gu naomhaichear d'ainm.
Thigeadh do rìoghachd.
Dèanar do thoil air an talamh,
mar a nìthear air nèamh.
Tabhair dhuinn an-diugh ar n-aran làitheil.
Agus maith dhuinn ar fiachan,
amhail a mhaitheas sinne dar luchd-fiach.
Agus na leig ann am buaireadh sinn;
ach saor sinn o olc:
oir is leatsa an rìoghachd,
agus an cumhachd,
agus a' glòir,
gu sìorraidh.
Amen

2 kommentarer:

Unknown sa...

Grymt!...visste inte att du hade tänkt läsa Galliska....grymt...skulle vara något. Själv har jag varit väldigt flitig med min low whistle och skrivit flera låtar...hehe:)

Hoppas allt är bra broder!

ps, grymt inlägg om vår konung!

Dangereux sa...

Låter grymt bro! Missat att du skrivit här. Ska bli kul att höra någon dag! :)