måndag 18 augusti 2008

Guds behov av tillbedjan?

På ett internetforum så dök den frågeställningen upp... med följande utsvävning:

"Som människa tjänar man på att be till Gud, har jag förstått. Man kan få prylar, bli botad från sjukdom och få evigt liv om man tror på och tillber Honom.

Men varför är detta så viktigt för Gud? Vad tjänar han på det hela? Varför blir han sur på dem som inte tillber honom"

Eftersom jag inte skrivit på ett tag så tänkte jag att jag skulle posta mitt svar här åtminstonne:

Problemet är att folk har svårt att tänka abstrakt när det kommer till teologiska termer och litteratur. Icke troende har en tendens att läsa in en totalt antropomorfisk tolkning av Gud och att hans behov är verkliga.

Gud har inga behov eftersom Gud finns i allt och allt kommer ur gud, Gud har alltid existerat och Gud kommer alltid att existera. I det finns ingen äregirig och uppmärksamhetstörstande varelse.

"....men varför får man inte dyrka idoler då, varför ska man tillbe honom? Bla bla bla...."

Well, det finns nycklar och dörrar för att återförenas med den högste. Där i ligger bland annat tron. Gud struntar väll i vår uppmärksamhet som så... men genom att be till honom, tänka på honom och leva med honom så tappar vi aldrig den andliga kontakten, bandet till vårat icke köttsliga ursprung.

Guds kärlek är av omtanke då han vill se oss marschera in i Zion. Vänder vi oss till materien, våra köttsliga lustar och avgudadyrkan så driver vi iväg och det är det han försöker avstyra.

Som kristus sa så är stigen till himlen smal medan vägen till fördärvet är bred. Så, så som jag ser det så behöver alltså inte Gud bekräftelse men han vill att vi tänker på honom så vi inte tappar fotfästet och driver iväg och gör satans arbete. Därför ger jag tack och pris till Jah Rastafari varje dag. Selassie I!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt bra skriver. Av någon anledning så behövde jag läsa det där just nu. Det var uppmuntrande. Tack.

Dangereux sa...

Tack tack Sleepaz! :)

Unknown sa...

Jag tror även att det är viktigt för dig själv...tillbedjan hjälper att bygga upp din tro, bönen är ett ständigt vittnestagande om en tillbedjan till en godhet som är över oss själva och är oföränderlig...något universalt...med andra ord Gud.

Bönen är för dig....ingen annan.