onsdag 13 maj 2009

Papa is back!


Hej igen... om någon fortfarande hittar hit, det har minst sagt varit dött här länge. Livet har varit (och är) lite turbulent. Men vad vore livet utan alla dessa prövningar. En intressant tanke som slagit mig, eller ja, jag har helt enkelt upplevt det så med min andlighet, ni andra kanske också känner igen er, att den följer lite årstidernas cykler.

När våren kom och nu sommaren hägrar så lever anden upp och gudsnärvaron känns närmre, det är helt enkelt lättare att uppleva heligheten när den kalla nordanvinden avtagit och vårens värme och växtlighetens spirande blåser eld i glöden i hjärtat.

Efter att ha läst skriften ett varv så började jag om i höstas, men med vintern har läsandet stått stilla, nu har jag dock plockat upp boken igen. Första varvet lästes på svenska (1917) men nu använder jag Scofield Study bible och läste berättelsen om Rut på tåget ner till jobbet idag.

Längtar väldigt mycket hem till Etiopien, för det känns verkligen som hem (fast jag inte ens haft möjlighet att sätta mina fötter på dess mark ännu), men jag ber och hoppas att jag en dag står där.

Blev också väldigt glad att se att ICA tagit in Teffmjöl nu, teff är ett gräs som växer i Etiopien och som självjäser när man tillsätter vatten. Det används bland annat för att göra det fantastiska injerabrödet som kan användas istället för bestick när man äter. Det var rätt dyrt men jag ska prova det så snart jag får möjlighet.

Nästa vecka ska jag träffa broder Reuben i Linköping, ser jag mycket fram emot!

Välsignelser! Selassie I!

/PAPA

3 kommentarer:

Jacob Hjort sa...

Kul. Anden har sina årstider, det tror jag du har rätt i. Andlig sommar brukar sammanfalla med semester, det kan bero på att Världens krav är lite mindre täta då. Injera är grejer det. Min bror kom hem från 6 mån i Etiopien för några veckor sedan och bjöd på en rejäl fest med etiopisk mat. Sådant värmer hjärtat.

Guds frid.

+

Dangereux sa...

Kul att höra av dig! Hur hade din bror det där nere?

Jacob Hjort sa...

Bra som jag förstod det. Det är ju en kultur som gör intryck.